
Click and Collect är en av flera smarta tjänster som ser mer och mer ut att vara lösningen på detaljhandelns dilemma: att kombinera e-handelns bekvämlighet och möjligheter, med butikens förutsättningar för kundvård och att snabbt få sin vara. När dagens kunder hela tiden ställer nya, och kanske också högre krav på köpupplevelsen kan det vara svårt för detaljhandeln att hänga med. Men var bör krutet egentligen läggas – på butiksupplevelsen eller på onlinemöjligheterna? Finns det ett sätt att kombinera det bästa av båda världarna och på så sätt ge kunderna en sömlös och mer bekväm köpupplevelse? Ja det gör det!
I artikeln kommer vi att undersöka hur både handlare och kunder kan dra nytta av Click and Collect, dess funktion och hur du smidigt kommer igång.
Vad är Click and Collect?
Onlinehandeln har exploderat stort på senare år, och det av goda orsaker. Att kunna shoppa online är oerhört bekvämt och kunderna kan göra det hemifrån soffan när de själva vill. De slipper springa runt i butiker för att se vad som finns på hyllorna och om det finns i deras modell, storlek, favoritfärg etc. Dock har den valfriheten och bekvämligheten en baksida. Leveranserna tar både tid och kostar en del, dessutom kan kunden behöva stanna hemma för att ta emot leveransen. Det är också större risk för missnöjda kunder och returer eftersom det är svårt att bilda sig en god uppfattning om varan online. För handlarna blir det svårare att bygga kundrelationer utan att kunna ge en personlig köpupplevelse, dessutom tar leveranser och returer mycket tid och resurser i anspråk.
Click and Collect kan ses som den gyllene medelvägen där kunden handlar eller reserverar varan online för att sen hämta den när det passar i valfri fysisk butik. När beställningen görs via webbshopen får butikspersonalen automatiskt en notifikation om köpet och kan ta fram och förbereda varan. Kunden får automatiskt veta när köpet går att hämta, och kan få sin vara redan samma dag. På det här sättet kan Click and Collect ta det bekväma från onlinehandeln och samtidigt förena det med den personliga butiksupplevelsen där det går att direkt kunna både se och få sin vara, samtidigt som det går att ta del av personalens expertis.
Den här kombinationen har gjort att Click and Collect snabbt har hittat vägen till kundernas hjärtan. Enligt statistik från eMarketer och GlobalData fördubblades Click and Collect-försäljningen under 2020 och förväntas ha tvåsiffriga tillväxtsiffror under 2024. Det krävs heller inte några större tekniska investeringar för de detaljhandlare som vill komma igång med Click and Collect.
Därför föredrar kunderna Click and Collect
- Onlinehandelns bekvämlighet. Kunden kan i lugn och ro titta igenom webbshoppen efter vad som finns utan att behöva springa runt i butiker. Det går att ta tid på sig och fundera över alternativen, för att sedan enkelt kunna reservera varan med ett klick och välja om den ska betalas online eller i butik.
- Enkelheten att få varan. Kunden kan hämta sitt köp precis när det passar, utan att behöva vara tillgänglig för att ta emot en hemleverans. I många fall kan handlaren ha köpet redo för upphämtning redan inom en timme. Onlinebeställningar kan i jämförelse ta flera dagar att leverera. Ännu längre om varan inte finns nära och behöver transporteras från ett annat lager. Förutom att Click and Collect går snabbt kan köpet dessutom hämtas i den butik som ligger närmast kundens vanliga dagsrutt.
- Leveranskostnad, som blir lägre (eller försvinner helt) när varan inte behöver gå via en extern leverantör. Totalkostnaden för köpet blir lägre.
- Det går att titta närmare och känna på varan i butiken, eller prova om det handlar om kläder. Det här gör att risken för felköp och returer minskar. Dessutom kan butikspersonalen hjälpa till direkt om det uppstår några frågor, eller ge köprekommendationer som kompletterar inköpet.
Därför är Click and Collect en stor möjlighet för detaljhandlarna
- E-handel är mer eller mindre ett måste för dagens handlare. Kunderna vill förstås kunna göra sina inköp på sina egna villkor. För handlarna innebär det dock en mer komplex logistik, då webbshop, lager och leveranser behöver samordnas och fungera. När kunden kan göra köpet online men hämta varan i butik, förenklas hela processen med köp, leveranser och returer, och risken för felköp och kostsamma returer minskar.
- Kostnaderna för transporter och returer minskar. Det här gör att det går att erbjuda en lägre totalkostnad för inköpet.
- Enligt National Retail Federation anger över 90 procent av kunderna att de väljer handlare utifrån bekvämlighet. Click and Collect ger en bekvämare köpupplevelse med kombinationen av onlinebeställning och snabb upphämtning i butik.
- Click and Collect ger bättre merförsäljningsmöjligheter. När kunden väl hämtar sin beställning i butik gör den i regel fler inköp. Statistik från ICSC visar att 67 procent av Click & Collect-kunderna handlar mer när de kommer till butiken för sin beställning.
- Click and Collect är viktig för omnikanalupplevelsen. Det vill säga att kunderna får samma upplevelse oavsett om de besöker en detaljhandlare online, på sociala medier eller i butik. Omnikanal är i dag viktig för att stärka och definiera varumärket och för att öka medvetenheten. Men det ger även en möjlighet att samla in kunddata för att lära känna kundernas beteenden och behov bättre så att det går att ge dem en personligare marknadsföring och köpupplevelse.
Click and Collect – en kostnadseffektiv lösning
I dag har de flesta detaljhandlare redan kommit igång med e-handel, logistik- och kassalösningar m.m. Branschen har en hög digital mognadsgrad, och det krävs i regel inte mycket för att knyta ihop butiks- och onlineupplevelsen. Ett systemstöd i form av ett affärssystem för detaljhandlare gör så att de olika digitala lösningarna kan samverka och ge kunderna en bekväm helhetsupplevelse både i butik och online.
För att göra det ännu smidigare att börja använda Click and Collect, har vi på WH Group utgått från vår långa erfarenhet av retail och utvecklat helhetslösningen One Retail. Den låter dig som detaljhandlare få tillgång till Click and Collect, flexibelt returflöde, dropshipment och andra värdefulla funktioner för retail, exempelvis varianthantering och saldoöversikt. Som SaaS-lösning ger One Retail mycket funktionalitet till en liten kostnad. Det är dessutom ett enkelt sätt att skapa en sömlös samverkan mellan säljkanaler, affärsdata, lager m.m. för att du som detaljhandlare ska kunna ge dina kunder den bekvämlighet de vill ha.
Vill du veta mer om hur du kan öka din försäljning med Click and Collect? Hör av dig så berättar vi mer!