Utnyttjar du styrkan med att ha både e-handel och butik?

Utnyttjar du styrkan med att ha både e-handel och butik?
augusti 23, 2021 WH Group
Stadsmiljö i Lund

Detaljhandelns skifte mot ökad e-handel har pågått länge och det senaste året har utvecklingen accelererats av pandemin. Nu är erbjudandet och servicen till kunderna viktigare än någonsin. Systemstödet en viktig roll för att företag ska lyckas.

Genom skapa en sömlös samverkan mellan säljkanalerna finns det många möjligheter att skapa bättre kundupplevelser som driver försäljning. Men det är fortfarande många i detaljhandeln som brottas med att få ihop samspelet mellan kassasystem i butiker,  e-handeln, affärssystemet och logistik.

– Låt inte rädslan för att byta systemlösning stå i vägen för en bättre helhetsupplevelse för kunden, säger Tomas Holm, vd och medgrundare av WH Group.

Många butikskedjor missar styrkan med att ha både e-handel och butik

När konsumenterna allt oftare vänder sig till nätet tenderar välkända kedjor att inte synas i lika stor utsträckning som renodlade e-handlare.

 

Stadsmiljö i Lund

 

– Alla har en e-handel idag, men många detaljhandlare verkar ligga efter och utnyttjar inte potentialen i att både ha butik och e-handel. De saknar helt enkelt en bra omnikanallösning där de kan erbjuda kunden en bättre helhetsupplevelse jämfört med renodlad e-handel. Det gör mig frustrerad eftersom jag vet att det går att lösa och har sett att det ger resultat, säger Tomas Holm

– Kan era kunder reservera varor i butik via webshoppen och få hemleverans samma dag? Går det att beställa från hela onlinesortimentet från butiken? Det är två exempel på flöden som ger bra service och mervärde till kunderna. Det ger dig detaljhandlare möjlighet till merförsäljning och att få in ordrar du annars skulle gå miste om. Trots det, ser jag att det fortfarande är många kedjor som inte har det här på plats.

 

Tomas

 

Som systemleverantör har vi på WH Group varit med och bidragit till just den resan för kunder som vill satsa på omnikanal och kundupplevelsen.

”Låt inte rädslan för att byta systemlösning stå i vägen för en bättre helhetsupplevelse för kunden.”

För kunden kan köpprocessen börja på nätet och avslutas i butik, eller tvärt om. Varor kan reserveras online och hämtas i butik. Målet är att ge kunden en extra service som inte renodlad e-handel kan ge – och därmed driva försäljning både på nätet och i butik.

Det behöver inte vara så farligt att byta system

Tomas Holm gissar att många detaljhandelsföretag sitter fast i systemlösningar som inte fungerar eller är svåra att vidareutveckla.

– Det är inte så farligt att byta system – i stället är det värre att sitta fast i en lösning som inte driver affären framåt. Därför brukar jag ställa frågan: Har du råd att inte byta system?

Här delar Tomas några goda råd om vad som är viktigt att tänka på när man väljer affärssystem för detaljhandeln.

 

Kundcase detaljhandeln – Cervera växer genom att fokusera på kundupplevelsen

Under våren höll vi ett webinar med vår kund Cervera för att höra om deras strategi att ge kunden den bästa upplevelsen. Lyssna gärna på en inspelning av webinaret. Fyll gärna i dina kontaktuppgifter nedan så får du åtkomst till webinaret i sin helhet. Vi diskuterade bland annat följande frågor:

• Så utvecklades Cervera från traditionell butikskedja till ledande e-handlare med butiker
• Skapa den bästa kundupplevelsen i varje kanal – optikanal/omnikanal. Hur gör man?
• Affärssystemets roll och hur kan rätt systemstöd kan hjälpa till


Systemstöd för en effektivare och mer lönsam verksamhet

Hindras din utveckling av system som inte räcker till eller är svåra att anpassa?  Med  Vismas kraftfulla affärssystem skräddarsyr vi en systemlösning för dig med både butik och e-handel, och ser till att affärssystem, kassa, e-handeln och dina övriga IT-system samverkar sömlöst.