Cervera ökar sin omsättning med vår lösning för omnikanal

Kundcase

Bättre kundupplevelse och ökad omsättning  när gränsen mellan fysisk butik och e-handel suddas ut

Med affärssystemet Visma Business som motor skapade vi en lösning för omnikanal för Cervera, där fysisk butik, e-handel och centrallager samverkar sömlöst. Lösningen levererar ökad försäljning och konkurrensfördelar genom bättre köpupplevelse för kunderna och en enklare vardag för personalen.

  • Cervera har valt WH Group som partner för Visma Business för deras förmåga att arbeta nära oss som kund och med fokus på service/kvalitet för vår operativa retailmiljö

    Hans Redig Bolin
    Hans Redig BolinCFO Cervera

Uppdraget – en omnikanal som fungerar

De flesta retailers känner säkert igen sig i att samverkan mellan e-handel och fysisk butik är en utmaning med många manuella processer som är tidskrävande för medarbetarna. Det begränsar möjligheter att skapa bra köpupplevelser och mervärde för kunderna.

Vi hjälpte Cervera att skapa en fungerande omnikanal med kundens behov i fokus. Lösningen gör att Cervera kan erbjuda sina kunder en nivå på service som inte var möjlig tidigare. Dessutom blev arbetet smidigare och effektivare för personalen. Projektet inleddes i april 2018 och rullades ut i alla Cerveras butiker under julhandeln samma år. Detta blev starten för ett långsiktigt samarbete och vi fortsätter hela tiden vidareutveckla Cerveras omnikanal.

Vi är tacksamma för möjligheten att hjälpa Cervera nå sina mål . Vi har redan lagt till ett stort antal nya funktioner och fortsätter skapa en ännu bättre upplevelse för kunderna.

 

Resultat – levererade värden och konkurrensfördelar

Tack vare dynamiken och flexibiliteten i Visma Business affärssystem har vi kunnat utveckla en robust och dynamisk lösning där varje process i affärssystemet och samtliga integrationer bidrar till att stödja Cerveras affärsprocesser samt att ge kunderna bästa möjliga köpupplevelse.

De tjänsterna vi varit med att utveckla innebär många fördelar och nya möjligheter, både för Cervera och Cerveras kunder:

Fördelar för Cervera:

  • Ökad konverteringsgrad butik & online
  • Effektiva och automatiserade flöden
  • Lastbalansering mellan centrallager och butikslager
  • Minskad kapitalbindning
  • Stöd för ekonomiska flöden(bokföring) mellan butik & HK
  • Stöd för både franchisetagare och egna butiker

 

Fördelar för Cerveras kunder:

  • Se butikslager online
  • Reservera varor i butik online
  • Beställ online – hämta i butik
  • Nå online-sortimentet från butik
  • Hemleverans samma dag
  • Paketinslagning online
  • Detta är så sjukt jävla sjukt bra!

    Andrew Golrang
    Andrew Golrangf.d. IT- och affärsutvecklingschef, Cervera

Lösningen – en helhetslösning med Visma Business som motor

Vi skapade en lösning för omnikanal med Visma Business som bas, där fysisk butik, e-handel och centrallager samverkar. Visma Business affärssystem är en central motor för masterdata, inställningar, informationsutbyte och orderflöden. Med vårt egenutvecklade REST API blir integrationerna enkla att implementera, förstå och vidareutveckla. Kommunikationen mellan affärssystem, e-handelssystem och butiksdatasystem sker sömlöst.

Integrationen mellan säljkanaler, lager och distribution gör att Cervera nu kan skapa köpupplevelser och möjligheter för sina kunder som tidigare var omöjliga.

Via webbshoppen får kunden exempelvis genom att ange sitt postnummer direkt ett antal förslag på leveranssätt och speditör för leverans av varan. Efter att ha gjort sitt val ser kunden direkt om hur många dagar varan levereras.

Så gör du budgetprocessen enklare och smartare
- by WH Group

Trött på att budgetera i Excel? Genom att digitalisera budgetprocessen får ni ett smidigare och säkrare budgetarbete där det tidsödande manuella arbetet byts ut mot ett effektivt samarbete med en tydlig översikt. Så får du bättre kontroll och en snabbare process samtidigt som ni behåller det bekanta med Excel.

Gå vinnande ur lågkonjunkturen – strategierna som hjälper ditt företag
- by WH Group

Det verkar som om vi går mot tuffare tider. Men visste du att du som företagare kan göra många kloka val inför och under en lågkonjunktur som både underlättar för dig att hålla din verksamhet flytande, och som gynnar den på lång sikt? Här är strategierna som hjälper dig och ditt företag att gå vinnande ur lågkonjunkturen.

Förena din butik och e-handel och skapa en bättre kundupplevelse
- by WH Group

När kunderna har möjlighet att få det bästa av både fysiska butiker och e-handel får de en bättre kundupplevelse. Det leder till ökad försäljning. Trots det är det många mindre detaljhandlare som tvekar kring omnikanal i tron att det är för dyrt och krångligt, men faktum är att det går att göra både enkelt och kostnadseffektivt. Här får du veta hur.

Låt affärssystemet jobba åt dig – automatisera dig till självkörande
- by WH Group

Arbetar du i ditt affärssystem eller låter du systemet jobba åt dig? Systemets möjligheter till automatisering av manuella rutiner kan spara väldigt mycket tid i din verksamhet. Utnyttjar du de möjligheterna till fullo, eller har du missat hur mycket du kan låta ditt affärssystem göra åt dig? Här får du veta mer om hur du kan öka din automatiseringsgrad och hur du ska tänka för att lyckas med det.

Hackarna som förbättrar din IT-säkerhet
- by WH Group

Alla hackare är inte brottslingar. Det finns etiska hackare som använder sina kunskaper till att hjälpa företag att hitta och åtgärda säkerhetsbrister. Vår leverantör Visma är ett av de företag som tar hjälp av goda hackare för att förstärka säkerheten. Så här går det samarbetet till.

Så lyckas ni med ert Visma.net-projekt – vår konsult ger sina bästa tips
- by WH Group

Nyckeln till ett lyckat Visma.net-projekt är att vara väl förberedd. När du som kund är tydlig med era krav och sätter av tid och resurser för systembytet går projektet smidigare och ni får precis den lösning ni behöver. Här ger vår konsult Lydia sina bästa tips för hur ni bäst lyckas med att byta affärssystem.

Se fler kundcase

Start kundcase