Cervera ökar sin omsättning med vår lösning för omnikanal

Kundcase

Bättre kundupplevelse och ökad omsättning  när gränsen mellan fysisk butik och e-handel suddas ut

Med affärssystemet Visma Business som motor skapade vi en lösning för omnikanal för Cervera, där fysisk butik, e-handel och centrallager samverkar sömlöst. Lösningen levererar ökad försäljning och konkurrensfördelar genom bättre köpupplevelse för kunderna och en enklare vardag för personalen.

  • Cervera har valt WH Group som partner för Visma Business för deras förmåga att arbeta nära oss som kund och med fokus på service/kvalitet för vår operativa retailmiljö

    Hans Redig Bolin
    Hans Redig BolinCFO Cervera

Uppdraget – en omnikanal som fungerar

De flesta retailers känner säkert igen sig i att samverkan mellan e-handel och fysisk butik är en utmaning med många manuella processer som är tidskrävande för medarbetarna. Det begränsar möjligheter att skapa bra köpupplevelser och mervärde för kunderna.

Vi hjälpte Cervera att skapa en fungerande omnikanal med kundens behov i fokus. Lösningen gör att Cervera kan erbjuda sina kunder en nivå på service som inte var möjlig tidigare. Dessutom blev arbetet smidigare och effektivare för personalen. Projektet inleddes i april 2018 och rullades ut i alla Cerveras butiker under julhandeln samma år. Detta blev starten för ett långsiktigt samarbete och vi fortsätter hela tiden vidareutveckla Cerveras omnikanal.

Vi är tacksamma för möjligheten att hjälpa Cervera nå sina mål . Vi har redan lagt till ett stort antal nya funktioner och fortsätter skapa en ännu bättre upplevelse för kunderna.

 

Resultat – levererade värden och konkurrensfördelar

Tack vare dynamiken och flexibiliteten i Visma Business affärssystem har vi kunnat utveckla en robust och dynamisk lösning där varje process i affärssystemet och samtliga integrationer bidrar till att stödja Cerveras affärsprocesser samt att ge kunderna bästa möjliga köpupplevelse.

De tjänsterna vi varit med att utveckla innebär många fördelar och nya möjligheter, både för Cervera och Cerveras kunder:

Fördelar för Cervera:

  • Ökad konverteringsgrad butik & online
  • Effektiva och automatiserade flöden
  • Lastbalansering mellan centrallager och butikslager
  • Minskad kapitalbindning
  • Stöd för ekonomiska flöden(bokföring) mellan butik & HK
  • Stöd för både franchisetagare och egna butiker

 

Fördelar för Cerveras kunder:

  • Se butikslager online
  • Reservera varor i butik online
  • Beställ online – hämta i butik
  • Nå online-sortimentet från butik
  • Hemleverans samma dag
  • Paketinslagning online
  • Detta är så sjukt jävla sjukt bra!

    Andrew Golrang
    Andrew Golrangf.d. IT- och affärsutvecklingschef, Cervera

Lösningen – en helhetslösning med Visma Business som motor

Vi skapade en lösning för omnikanal med Visma Business som bas, där fysisk butik, e-handel och centrallager samverkar. Visma Business affärssystem är en central motor för masterdata, inställningar, informationsutbyte och orderflöden. Med vårt egenutvecklade REST API blir integrationerna enkla att implementera, förstå och vidareutveckla. Kommunikationen mellan affärssystem, e-handelssystem och butiksdatasystem sker sömlöst.

Integrationen mellan säljkanaler, lager och distribution gör att Cervera nu kan skapa köpupplevelser och möjligheter för sina kunder som tidigare var omöjliga.

Via webbshoppen får kunden exempelvis genom att ange sitt postnummer direkt ett antal förslag på leveranssätt och speditör för leverans av varan. Efter att ha gjort sitt val ser kunden direkt om hur många dagar varan levereras.

De vanligaste tankevurporna vid upphandling av affärssystem
- by WH Group

De vanligaste tankevurporna vid upphandling av affärssystem

När är det dags att skala upp och byta affärssystem?
- by WH Group

När är det dags att skala upp och byta affärssystem?

Från Visma Mamut till Visma.net – för företag som vill växa
- by WH Group

Tiden har sprungit ifrån Visma Mamut och snart kommer Visma att upphöra med det affärssystemet. För dig som arbetar i Mamut innebär det här att du behöver hitta ett nytt alternativ. Den goda nyheten är att dagens moderna affärssystem kan hjälpa dig att växa på ett sätt som Mamut inte har kunnat hjälpa till med. Så hur kan du då få ut mer nytta av ett molnbaserat system; hur går ett byte till; och vad är viktigt att tänka på?

Click and Collect: Från utmaning till tillfälle för detaljhandeln
- by WH Group

De flesta kunder vill främst ha bekvämlighet när de handlar och rankar bekvämlighet i topp då det är dags att göra inköp. Om det dessutom går att förena det enkla och valfria som e-handeln kan erbjuda, med det direkta och personliga med att handla i en butik, ja då är det nästintill perfekt? Click and Collect har visat sig vara en optimal kombination som gör det enklare och bekvämare både för kunderna och detaljhandlarna. Så här kan Click and Collect öka din försäljning och samtidigt locka fler kunder. Det är enkelt att komma igång.

Så lyckas du med företagets digitala transformation
- by WH Group

Så lyckas du med företagets digitala transformation.

Varför behöver du ett ERP-system?
- by WH Group

Vad är ERP och varför ska du använda det? Nu kan du sluta undra. Här få du veta vilka vinster du kan göra med ett affärssystem, vad som skiljer olika lösningar åt, samt hur du ska tänka för att välja rätt ERP-system.

Se fler kundcase

Start kundcase