Cervera ökar sin omsättning med vår lösning för omnikanal

Kundcase

Bättre kundupplevelse och ökad omsättning  när gränsen mellan fysisk butik och e-handel suddas ut

Med affärssystemet Visma Business som motor skapade vi en lösning för omnikanal för Cervera, där fysisk butik, e-handel och centrallager samverkar sömlöst. Lösningen levererar ökad försäljning och konkurrensfördelar genom bättre köpupplevelse för kunderna och en enklare vardag för personalen.

  • Cervera har valt WH Group som partner för Visma Business för deras förmåga att arbeta nära oss som kund och med fokus på service/kvalitet för vår operativa retailmiljö

    Hans Redig Bolin
    Hans Redig BolinCFO Cervera

Uppdraget – en omnikanal som fungerar

De flesta retailers känner säkert igen sig i att samverkan mellan e-handel och fysisk butik är en utmaning med många manuella processer som är tidskrävande för medarbetarna. Det begränsar möjligheter att skapa bra köpupplevelser och mervärde för kunderna.

Vi hjälpte Cervera att skapa en fungerande omnikanal med kundens behov i fokus. Lösningen gör att Cervera kan erbjuda sina kunder en nivå på service som inte var möjlig tidigare. Dessutom blev arbetet smidigare och effektivare för personalen. Projektet inleddes i april 2018 och rullades ut i alla Cerveras butiker under julhandeln samma år. Detta blev starten för ett långsiktigt samarbete och vi fortsätter hela tiden vidareutveckla Cerveras omnikanal.

Vi är tacksamma för möjligheten att hjälpa Cervera nå sina mål . Vi har redan lagt till ett stort antal nya funktioner och fortsätter skapa en ännu bättre upplevelse för kunderna.

 

Resultat – levererade värden och konkurrensfördelar

Tack vare dynamiken och flexibiliteten i Visma Business affärssystem har vi kunnat utveckla en robust och dynamisk lösning där varje process i affärssystemet och samtliga integrationer bidrar till att stödja Cerveras affärsprocesser samt att ge kunderna bästa möjliga köpupplevelse.

De tjänsterna vi varit med att utveckla innebär många fördelar och nya möjligheter, både för Cervera och Cerveras kunder:

Fördelar för Cervera:

  • Ökad konverteringsgrad butik & online
  • Effektiva och automatiserade flöden
  • Lastbalansering mellan centrallager och butikslager
  • Minskad kapitalbindning
  • Stöd för ekonomiska flöden(bokföring) mellan butik & HK
  • Stöd för både franchisetagare och egna butiker

 

Fördelar för Cerveras kunder:

  • Se butikslager online
  • Reservera varor i butik online
  • Beställ online – hämta i butik
  • Nå online-sortimentet från butik
  • Hemleverans samma dag
  • Paketinslagning online
  • Detta är så sjukt jävla sjukt bra!

    Andrew Golrang
    Andrew Golrangf.d. IT- och affärsutvecklingschef, Cervera

Lösningen – en helhetslösning med Visma Business som motor

Vi skapade en lösning för omnikanal med Visma Business som bas, där fysisk butik, e-handel och centrallager samverkar. Visma Business affärssystem är en central motor för masterdata, inställningar, informationsutbyte och orderflöden. Med vårt egenutvecklade REST API blir integrationerna enkla att implementera, förstå och vidareutveckla. Kommunikationen mellan affärssystem, e-handelssystem och butiksdatasystem sker sömlöst.

Integrationen mellan säljkanaler, lager och distribution gör att Cervera nu kan skapa köpupplevelser och möjligheter för sina kunder som tidigare var omöjliga.

Via webbshoppen får kunden exempelvis genom att ange sitt postnummer direkt ett antal förslag på leveranssätt och speditör för leverans av varan. Efter att ha gjort sitt val ser kunden direkt om hur många dagar varan levereras.

Hackarna som förbättrar din IT-säkerhet
- by WH Group

Alla hackare är inte brottslingar. Det finns etiska hackare som använder sina kunskaper till att hjälpa företag att hitta och åtgärda säkerhetsbrister. Vår leverantör Visma är ett av de företag som tar hjälp av goda hackare för att förstärka säkerheten. Så här går det samarbetet till.

Så lyckas ni med ert Visma.net-projekt – vår konsult ger sina bästa tips
- by WH Group

Nyckeln till ett lyckat Visma.net-projekt är att vara väl förberedd. När du som kund är tydlig med era krav och sätter av tid och resurser för systembytet går projektet smidigare och ni får precis den lösning ni behöver. Här ger vår konsult Lydia sina bästa tips för hur ni bäst lyckas med att byta affärssystem.

Ska ni behålla, byta eller uppgradera ert affärssystem?
- by WH Group

Kan ert affärssystem fortfarande möta verksamhetens alla behov? Om svaret är nej behöver ni uppgradera ert befintliga system, eller byta ut det mot ett nytt. Men vad är bäst? Här får ni veta vilka frågor ni bör ställa för att komma fram till vad som är rätt för just er situation. Så här får ni mest värde på ett kostnadseffektivt sätt.

Ta kontroll över era projekt och er tid
- by WH Group

Tidsödande resursallokering, rörig rapportering, skillnader mellan offert och faktura samt svårigheter att se hur projektet går i realtid är bara några av utmaningarna för projektintensiva företag. Här är de vanligaste projektutmaningarna för alla från sälj till projektledning och ekonomi, och hur ni kan lösa dem för att få bättre debiteringsgrad och mer koll på era projekt.

Så utvärderar du vilka funktioner du behöver i ditt affärssystem
- by WH Group

Hur mycket värde du får ut av ditt affärssystem beror på hur pass bra det passar dina behov. Därför är det viktigt att du funderar över vilka funktioner som är viktiga för just din verksamhet. Både i dag och på lång sikt. Här är några av de områden och funktioner där du kan göra stora effektiviseringsvinster med rätt affärssystem.

WH Group lanserar omnikanal som SaaS-lösning
- by WH Group

Äntligen lanserar vi One Retail – en helhetslösning för omnikanal som innehåller flöden som click & collect, store-to-door, dropshipment och flexibelt returflöde.

Se fler kundcase

Start kundcase