Cervera ökar sin omsättning med vår lösning för omnikanal

Kundcase

Bättre kundupplevelse och ökad omsättning  när gränsen mellan fysisk butik och e-handel suddas ut

Med affärssystemet Visma Business som motor skapade vi en lösning för omnikanal för Cervera, där fysisk butik, e-handel och centrallager samverkar sömlöst. Lösningen levererar ökad försäljning och konkurrensfördelar genom bättre köpupplevelse för kunderna och en enklare vardag för personalen.

  • Cervera har valt WH Group som partner för Visma Business för deras förmåga att arbeta nära oss som kund och med fokus på service/kvalitet för vår operativa retailmiljö

    Hans Redig Bolin
    Hans Redig BolinCFO Cervera

Uppdraget – en omnikanal som fungerar

De flesta retailers känner säkert igen sig i att samverkan mellan e-handel och fysisk butik är en utmaning med många manuella processer som är tidskrävande för medarbetarna. Det begränsar möjligheter att skapa bra köpupplevelser och mervärde för kunderna.

Vi hjälpte Cervera att skapa en fungerande omnikanal med kundens behov i fokus. Lösningen gör att Cervera kan erbjuda sina kunder en nivå på service som inte var möjlig tidigare. Dessutom blev arbetet smidigare och effektivare för personalen. Projektet inleddes i april 2018 och rullades ut i alla Cerveras butiker under julhandeln samma år. Detta blev starten för ett långsiktigt samarbete och vi fortsätter hela tiden vidareutveckla Cerveras omnikanal.

Vi är tacksamma för möjligheten att hjälpa Cervera nå sina mål . Vi har redan lagt till ett stort antal nya funktioner och fortsätter skapa en ännu bättre upplevelse för kunderna.

 

Resultat – levererade värden och konkurrensfördelar

Tack vare dynamiken och flexibiliteten i Visma Business affärssystem har vi kunnat utveckla en robust och dynamisk lösning där varje process i affärssystemet och samtliga integrationer bidrar till att stödja Cerveras affärsprocesser samt att ge kunderna bästa möjliga köpupplevelse.

De tjänsterna vi varit med att utveckla innebär många fördelar och nya möjligheter, både för Cervera och Cerveras kunder:

Fördelar för Cervera:

  • Ökad konverteringsgrad butik & online
  • Effektiva och automatiserade flöden
  • Lastbalansering mellan centrallager och butikslager
  • Minskad kapitalbindning
  • Stöd för ekonomiska flöden(bokföring) mellan butik & HK
  • Stöd för både franchisetagare och egna butiker

 

Fördelar för Cerveras kunder:

  • Se butikslager online
  • Reservera varor i butik online
  • Beställ online – hämta i butik
  • Nå online-sortimentet från butik
  • Hemleverans samma dag
  • Paketinslagning online
  • Detta är så sjukt jävla sjukt bra!

    Andrew Golrang
    Andrew Golrangf.d. IT- och affärsutvecklingschef, Cervera

Lösningen – en helhetslösning med Visma Business som motor

Vi skapade en lösning för omnikanal med Visma Business som bas, där fysisk butik, e-handel och centrallager samverkar. Visma Business affärssystem är en central motor för masterdata, inställningar, informationsutbyte och orderflöden. Med vårt egenutvecklade REST API blir integrationerna enkla att implementera, förstå och vidareutveckla. Kommunikationen mellan affärssystem, e-handelssystem och butiksdatasystem sker sömlöst.

Integrationen mellan säljkanaler, lager och distribution gör att Cervera nu kan skapa köpupplevelser och möjligheter för sina kunder som tidigare var omöjliga.

Via webbshoppen får kunden exempelvis genom att ange sitt postnummer direkt ett antal förslag på leveranssätt och speditör för leverans av varan. Efter att ha gjort sitt val ser kunden direkt om hur många dagar varan levereras.

Vad behöver man för affärssystem för lagerhantering?
- by WH Group

Det finns olika system för att hantera arbetsprocesserna inom lager och logistik. Beroende på hur din verksamhet ser ut kan du behöva ett eller flera system för att hantera dina lagerprocesser på ett effektivt sätt.

Effektiv Logistik: Hur lyckas man med lagerhantering?
- by WH Group

När och till vem sålde du mest av en specifik produkt? Vad kan du göra för att ligga steget före och se till att ditt lager alltid håller en jämn nivå? När du har svaren på dessa och andra frågor kan du använda dem för att skapa rätt förutsättningar för ett bra och effektivt lagerflöde.

Optimera lager och logistik för att öka din konkurrenskraft
- by WH Group

Explosionen av e-handel, nya kundbeteenden och förändrade relationer mellan detaljhandel, grossist och tillverkare gör att logistiken på lagret är viktigare än någonsin. Lagret måste fungera smartare för att kunna hänga med och möjliggöra snabba leveranser och bra kundservice.

Så sparar du tid och pengar med automatisering
- by WH Group

Tack vare att digitalisera och automatisera kan du låta affärssystemet hantera de stora mängderna så du själv endast behöver hantera det som avviker manuellt. Så här kan du spara både tid och pengar genom att gå över till avvikelsehantering.

Så jobbar du automatiserat i affärssystemet
- by WH Group

Arbetar du i ditt affärssystem eller låter du systemet jobba åt dig? Systemets möjligheter till automatisering av manuella rutiner kan spara väldigt mycket tid i din verksamhet. Utnyttjar du de möjligheterna till fullo, eller har du missat hur mycket du kan låta ditt affärssystem göra åt dig? Här får du veta mer om hur du kan öka din automatiseringsgrad och hur du ska tänka för att lyckas med det.

Utmaningar i lagerhanteringen i Visma Administration (del 1/2)
- by WH Group

I den här artikeln kommer vi titta på vanliga utmaningar kring lagerhanteringen i Visma Administration. När systemet skapar mer arbete för dig istället för att hjälpa är det dags att se på alternativ.

Se fler kundcase

Start kundcase