Checklista för att starta vinimport
Det är mycket att hålla reda på när man ska börja importera vin och andra alkoholhaltiga drycker för försäljning. För att underlätta har vi på WH Group har tagit fram en checklista för dig som vill bli vinimportör. Flera av punkterna kan vi även hjälpa dig med. Vi har lång erfarenhet av att stötta såväl nya som erfarna vinimportörer med lager, distribution, ekonomi, och systemstöd. Du är välkommen att höra av dig om du vill veta mer.
1. Starta företag / upprätta bolag för vinimport
Det första du behöver göra är att starta ett företag för din vinimport. Du behöver först upprätta ett bolag för att därefter kunna ansöka om de tillstånd som behövs för att kunna importera vin och annan alkoholhaltig dryck för försäljning. Det finns många bra guider för hur man startar ett företag. Vi brukar tipsa våra nystartande kunder om följande sidor:
2. Lagerlösning för dig som vinimportör
Eftersom alkoholhaltiga drycker omfattas av punktskatter krävs ett antal godkännande från Skatteverket om du vill slippa betala skatten direkt vid importen (se punkter 3–4).
Med rätt godkännanden kan du som importör få uppskov att betala alkoholskatten tills varorna säljs. En förutsättning är att du har en lagerlösning som uppfyller Skatteverkets krav på säkerhet för att lagra oskattad alkoholhaltig dryck (skatteupplag, mer om det i punkt 4).
- Läs om vår lösning för lager och distribution
3. Bli godkänd upplagshavare och få punktskattenummer
Nu är det dags att ansöka om att bli godkänd upplagshavare enligt lagen om alkoholskatt. Som godkänd upplagshavare kan du utnyttja uppskovsförfarandet för alkoholskatten. Ansökan skickas in till Skatteverket. När ansökan blir godkänd kommer du få ett punktskattenummer (Excise Number). Läs mer om punktskatt, alkoholskatt och uppskovsförfarandet.
Den här ansökan kräver en del arbete. Skatteverket vill se exempelvis likviditetsbudget, finansiering och din plan för att etablera er på marknaden. Det krävs även säkerheter för lager och du måste ställa en flyttningssäkerhet/ transportsäkerhet till Skatteverket på ett tilldelat skattekonto.
Till ansökan om att bli godkänd upplagshavare ska du dessutom bifoga ansökan om skatteupplag. Vi går genom den ansökan separat i punkt 4 nedan. I ansökningsblanketten för att bli godkänd upplagshavare framgår det vilken information du behöver bifoga.
- Ansökan hos Skatteverket: SKV5375 Ansökan godkänd upplagshavare
Alternativ – registrerad varumottagare
Ett alternativ till att ansöka om att bli godkänd upplagshavare är att i stället bli registrerad varumottagare. I detta fall måste du betala all alkoholskatt vid införseln. Ansökan är dock mindre omfattande och det ställer inga höga krav för säkerhet för varorna då dessa redan är skattade.
- Ansökan hos Skatteverket: SKV 5344 Ansökan registrerad varumottagare
Länkar till mer information hos Skatteverket och Tullverket:
4. Ansök om skatteupplag och få ett skatteupplagsnummer
För att bli godkänd upplagshavare måste ditt lager vara godkänt som skatteupplag. Ansökan om skatteupplag fyller du i hos Skatteverket och skickar in tillsammans med ansökan om att bli godkänd upplagshavare. Om du har avtalat med en extern partner för lager och distribution måste lagret uppfylla Skatteverkets krav på säkerhet.
När ansökan är godkänd får du ett skatteupplagsnummer (Tax Warehouse Number).
För att lagra varorna på ett Skatteupplag krävs en säkerhet till Skatteverket på ett tilldelat skattekonto. Beloppets storlek styrs av den sammanlagda alkoholskatten som förväntas finnas i skatteupplaget.
- Ansökan hos Skatteverket: SKV 5384 Ansökan skatteupplag.
6. Registrera verksamhet som hanterar livsmedel hos kommunen
Vin och andra alkoholhaltiga drycker räknas som livsmedel, och därför behöver du registrera ditt företag hos kontrollmyndigheten för livsmedel. Detta är oftast är din kommuns miljöförvaltning.
Ansökan: Kontakta miljöförvaltningen i din lokala kommun
Mer information
7. Försäljningskanaler – Systembolaget
För att kunna sälja dina produkter via Systembolaget behöver du som vinimportör bli godkänd leverantör. När du färdigställt stegen ovan har du det mesta som krävs för att bli godkänd leverantör till Systembolaget.
Ansökan skickar du via Systembolagets Lärportal. Väl där behöver du genomföra utbildningar, fylla i en blankett och bifoga flertal av dokumenten vi listat i tidigare steg. Här hittar du Systembolagets instruktioner för att bli godkänd leverantör.
Som godkänd leverantör får du tillgång till leverantörsportalen och Systembolagets inköpsvillkor. Ett tips är också att anmäla dig till en introduktion om deras inköpsprocess.
- Ansökan: Registrerad dig och ansök på Systembolagets Lärportal
8. Ansök om GLN-nummer och anslut dig till Validoo
Sedan några år tillbaka kräver Systembolaget att artikelinformation för produkterna som säljs via dem skickas elektroniskt enligt GS1-standard. För att bli leverantör till Systembolaget måste du bland annat ansöka om något som kallas GLN-nummer hos GS1 samt ansluta dig till en tjänst som heter Validoo.
GLN står för Global Location Number, och är ett lokaliseringsnummer som tillhandahålls av GS1. GLN fungerar som en identifikation och behövs för order och fakturering.
- Ansökan GLN: Ansök på GS:1s hemsida.
Validoo är den tjänst om Systembolaget använder för att ta mot artikelinformation enligt GS1-standard.
- Validoo: Anslut dig först till Validoo, därefter behöver du ta hjälp av en godkänd systemleverantör, till exempel oss på WH Group. Läs mer och kontakta oss.
9. Ekologisk certifiering
För dig som importerar ekologiska produkter är det viktigt att certifiera dessa. Det görs genom att ansluta sig till något av de sex kontrollorganen som finns för ekologisk certifiering:
- ControlCert Scandinavia AB
- HS Certifiering AB
- Intertek Certification AB
- Kiwa Sverige AB
- SMAK Certifiering AB
Vi på WH Group kan även tillhandahålla expertis angående masterdata till Systembolaget vid ekologisk certifiering för våra kunder.
10. Återvinning av förpackningar – producentansvaret
Som vinimportör och leverantör av andra alkoholhaltiga drycker omfattas av producentansvaret. Det innebär bland annat att du är ansvarig för att dina förpackningar samlas in för återvinning. Du behöver även redovisa mängden av förpackningar som ditt företag sätter på den svenska marknaden.
Förpackningar rapporteras till NPA (Näringslivets producentansvar)
- Glas
- Papper
- Trä
- Plast
- Metall
- Övrigt
Returförpackingar (pant) rapporteras till Returpack
- Returglas
- PET-flaskor
- Aluminiumburkar
11 Produktkalkyl för vinimportörer
För att kunna prissätta dina produkter rekommenderar vi att du gör en ordentlig produktkalkyl, för att säkerställa att du får täckning för dina kostnader. I vår text om alkoholskatt skriver vi mer om produktkalkylen.
För våra kunder som använder vårt affärssystem för alkoholdryckesbranschen och/eller lager- och distributionslösning finns produktkalkylen tillgänglig direkt i systemet.
12. Övriga försäljningskanaler – HoReCa (Hotell – Restaurang – Catering) och grossist
Den som säljer till restaurang är ansvarig för att säkerställa att restaurangen har serveringstillstånd. Därför rekommenderar vi att läsa på hos din kommun om serveringstillstånd och om alkohollagen.
Det finns många försäljningssätt till restaurangkunder, som inköpsportaler, direktförsäljning eller via grossister. Ett tips är att vara noggrann med att informera kunden om leveransdagar samt att kunden informerar om leveransvillkor som exempelvis speciella tider.
13 Transporter
För att frakta hem dina produkter behöver du boka transport.
Etablerade transportörer följer Nationella Speditörers Allmänna Bestämmelser (NSAB 2015), som reglerar ansvarsfrågan vad gäller transporter. Vi rekommenderar även att bekanta sig med Incoterms, ett internationellt regelverk för handel vilket bland annat reglerar säljarens och köparens skyldigheter.
Undersök också om transportören du anlitar även ombesörjer införtullningen av varorna, annars måste du göra det själv.
14 Marknadsföring och försäljning – alkohollagen och reklam
Alla som arbetar med att marknadsföra och sälja alkohol behöver ha koll på vad alkohollagen och marknadsföringslagen säger i ämnet. Exempelvis måste marknadsföring av alkohol uppfylla kravet på att vara särskilt måttfull i alla aspekter. Du som marknadsför alkohol behöver även ha någon form av kontroll av målgruppens ålder, minst 70% av besökarna skall vara över 25 år.
Läs mer
- Konsumentverket har bra vägledning om vad som gäller för att marknadsföra alkohol
- Se även information hos Alkoholgranskningsmannen
15 Rapporter som krävs i branschen
När du importerar och säljer alkoholhaltiga produkter behöver du regelbundet skicka flera olika rapporter till både myndigheter och andra aktörer.
- Alkoholskatt
- Statistikrapport till Folkhälsomyndigheten
- Volymrapporter till restaurang
- Intrastatredovisning
- Förpackningar
- Returpack för pantprodukter
För kunder som använder vårt affärssystem för alkoholdryckesbranschen och/eller lager- och distributionslösning finns stöd för att skapa och skicka rapporterna tillgänglig direkt i systemet.
Ladda hem checklistan
Fyll i formuläret för att spara hem checklistan.
Om WH Group
Vi hjälper vin-, sprit- och öl-importörer, bryggerier och destillerier komma i gång. Med Liquid Logistics paketlösning får du en kostnadseffektiv lösning för lager och leveranser till dina kunder. Du kan också lägga till systemstöd för bokföring och tjänster för ekonomi/redovisning och ordermottagning samt hjälp att de tillstånd som krävs. För verksamheter som är större och har behov av eget affärssystem erbjuder vi ett komplett affärssystem, anpassat för de krav, behov och regelverk som gäller i alkoholdryckesbranschen.
Vi är experter på dryckesbranschen och hjälper dig varje steg på din resa.