Företaget som gör drömmen om vin till verklighet
För Sveriges öl-, vin- och spritleverantörer är WH Group ett välbekant namn, men få konsumenter känner till dessa dolda stjärnor som ser till att både små och stora entreprenörsdrömmar blir verklighet.
Order, lagerhantering, fakturering och alkoholskatt. Kanske inte det första du tänker på när dryckesbranschen kommer på tal, denna till synes glamourösa värld av vin och goda tilltugg, vinregioner och passionerade eldsjälar. Men faktum är att en hel del i vinimportörernas vardag går åt till just detta.
– Vi brukar säga att vi tar hand om allt det torra i branschen så att importörerna kan ägna sig åt rätt saker, berättar Tomas Holm, vd på WH Group när Allt om Vin träffar honom och kollegan Nils Westerling i de fina lokalerna på Holländargatan i Stockholm för en intervju.
Kortfattat kan man säga att företaget utvecklat och anpassat standardsystemet Visma Business så att det ska underlätta i vin- och spritleverantörernas vardag.
– Men WH Group är så mycket mer än ett affärssystem, relationerna är mycket viktiga för oss, eftersom behoven ser så olika ut. En del behöver inte all den hjälp vi kan erbjuda, andra fokuserar bara på drycken och vill ha vår hjälp med allt däremellan.
Hälften av Systembolagets försäljning i WH Groups system
Faktum är att hela 50 procent av det vin som säljs på Systembolaget har passerat WH Groups affärssystem. En hög siffra som säger något om engagemanget i branschen.
– När branschens förutsättningar ändras är vi snabbt där och anpassar oss efter nya krav och behov. Till exempel när Systembolaget eller myndigheter ändrar sina rutiner och regler, säger Tomas Holm.
Det brukar talas om vilka viner som importörerna har i sina portföljer, men i WH Groups egen portfölj finns just Sveriges vinimportörer. Hittills är de ett par hundra stycken, inkluderat den norska marknaden, och fler lär det bli. En del av WH Group är också Liquid Logistics som ställer upp med den kunskap som krävs när en vinagentur till exempel ligger i startgroparna.
Drömmen om att börja importera eget vin lever och frodas, troligtvis ännu starkare för varje år. Många vinentusiaster skulle gärna lämna det vanliga ekorrhjulet för ett liv med vinet som yrke i stället för hobby.
– Men det är väldigt mycket som ska fixas och ha koll på, berättar Nils Westerling, vars fokus är just Liquid Logistics.
En av de äldsta kunderna i WH Groups portfölj är Ward Wines. Björn Svensson, tidigare vd och i dag partner, har varit med ända från början och har fått god draghjälp av WH Group på vägen från enmansföretagare i källaren till stor vinimportör.
– Nisse har hjälpt mig både genom sin kunskap och sin personlighet. För mig har det varit väldigt viktigt. Eftersom de har nischat sig mot vår bransch och utvecklat ett affärssystem som gagnar oss är det förstås mycket värt, säger Björn.
Nils beskriver också nära relationer med många av vinimportörerna och tycker att många av dem genom åren blivit som arbetskamrater.
Sveriges vinbransch – ett trivsamt gäng
Hur vill ni beskriva just den svenska dryckesbranschen?
– Det är ett trivsamt gäng att ha att göra med, och det känns helt rätt att vi från börjat fokuserade på just den här branschen. Vi har resonerat att det är bättre att vara väldigt bra på lite än att vara halvbra på mycket, säger Nils.
Tomas berättar att det är lätt att utveckla sitt mat- och vinintresse och att det inte saknas vintips. Själv har han byggt en vinkällare hemma i huset och tycker om att få lära sig mer om vin.
– Det är en god sammanhållning i branschen, och passionen smittar av sig. Det är en väldigt rolig bransch att jobba inom!
WH Group hjälper vinimportörer till med logistiken
WH Group är marknadsledande leverantör av affärssystem och tjänster för leverantörer av öl, vin och sprit. Deras branschanpassade systemlösning används i dag av nästan tvåhundra företag bland Sveriges vinimportörer.
WH Group skräddarsyr paketlösningar med allt från lagerstyrning, ordermottagning och ekonomitjänster till produkt- och marknadsanalyser
Skrivet av Ulrika Fürstenhoff för Allt om Vin, 16 maj 2019