KAVAT tar kundupplevelsen till nästa nivå med ett Best-of-Breed mindset

Kundcase

En sömlös lösning mellan KAVATs fysiska och digitala kanaler

Att leverera en sömlös kundupplevelse och att ha en 360-graders syn på kunden är något de flesta retailers strävar efter. Men för många är det svårt att uppnå på grund av komplexiteten i det systemstöd som krävs. Här visar vi hur WH Group tillsammans med våra Best of Breed-partners Sitoo och Youwe skapat en lösning för KAVAT som integrerar deras ERP, POS och e-handelsplattform. Resultatet är en sömlös lösning mellan KAVATs fysiska och digitala kanaler som tar deras kundupplevelse till nästa nivå.

För att uppnå en verkligt en sömlös kundupplevelse krävs det att flera IT-system samverkar i realtid. Det krävs en robust och välbyggd infrastruktur som grund för att skapa rätt förutsättningar för en bra kundupplevelse. Det här kan utgöra en komplex utmaning, men med en tydlig målbild och rätt systempartners kan utmaningen både mötas och övervinnas. Detta är exakt vad KAVAT gjorde genom att samarbeta med oss på WH Group som affärssystempartner tillsammans med e-handelspartnern Youwe och POS-partnern Sitoo.

Utmaningen

Under de senaste åren har både kunders beteende och deras förväntningar på återförsäljare förändrats. För att kunna leverera den upplevelse som kunderna vill ha måste också KAVAT anpassa sin verksamhet och erbjudande.

Med sin befintliga IT-infrastruktur kunde inte KAVAT erbjuda den kundupplevelse de önskade eftersom systemen var begränsade i funktionalitet. Varken IT-arkitektur eller retail-system var anpassade för en modern, snabb och flexibel återförsäljare. De behövde förenkla både system och processer för att underlätta för både kunder och medarbetare.

De tre huvudsakliga målen var:

  • Implementera omnikanal-funktionalitet för att kunna möta det nya sättet att handla på.
  • Uppnå en större IT-mognad inom organisationen.
  • Ge butiksmedarbetarna rätt teknologi och verktyg för att kunna utföra sitt arbete.
Kavat kundcase

Resan

KAVAT inledde först ett samarbete med oss WH Group för att bygga en ny skräddardydd ERP-lösning. Tillsammans skapade vi en flexibel och robust uppsättning av Visma Business ERP uppsättning för att stötta företagets behov och affärsmål.

Med ett nytt ERP på plats blev nästa steg för KAVAT att investera i en ny modern e-handelslösning. De valde Youwe som ny e-handelspartner. Tillsammans med WH Group byggde Youwe en integrerad e-handelslösning baserad på Adobe Commerce (Magento Commerce). Därefter lanserades B2B-portalen, Retailer Central.

KAVATs digitala transformation fortsatte när de valde Sitoo partner för POS och Unified Commerce-plattformen. Tillsammans med Visma Business ERP och Adobe Commerce-plattformen lades det grunden för att skapa omnikanalsflöden mellan Kavats fysika butiker och deras digitala säljkanaler. Youwe designade och utvecklade ett antal flöden mellan online och butik, i samarbete med Sitoo och WH Group.

Lösningen

KAVATs nya IT-arkitektur utvecklades  i två steg.

Det första steget var att integrera Visma Business ERP och Sitoo POS, där Visma Business hanterar produktregistret, e-handelslagret och integrationen till tredjepartslogistiken Zymbios och bokföringen. Butikslager hanteras i Sitoo.

När integrationsbasen var klar flödeutvecklades omnikanalsflöden, vilka gör att KAVATs kunder kan:

  • Nå ytterligare försäljningsplatser i butikerna (Endless Aisle). Om produkten inte finns tillgänglig i butikslagtret kan man i POS-systemet se om den finns tillgänglig i e-handelslagret, och från POS-systemet göra en beställning med leverans till hem till kunden.
  • Beställa online med leverans till butik.
  • Beställa online och returnera i butik.
  • Reservera online och plocka från butikslagret
  • Använda olika smarta betalningsmetoder.
Systemlösning

Om KAVAT

KAVAT är en svenskt familjeföretag rikt på arv och kunskap om skor. De har tillverkat skor sedan 1945 och är inne på fjärde generationen, med fokus på att tillverka utmärkta skor i naturliga material. Deras engagemang för kvalitet sträcker sig decennier tillbaka.

Upptäck KAVAT →

 

Kavat

Sammanfattning

Samarbetet mellan de tre leverantörerna Youwe, Sitoo och WH Group har möjliggjort för KAVAT att erbjuda sina kunder en sömlös upplevelse – online och offline – baserat på kundens behov och önskemål. Oavsett om det gäller hantering av returer, leveranser eller betalningsalternativ kan butiksmedarbetarna guida och stödja dem genom hela kundresan.

Erik Thyrelius, VD på KAVAT, delar med sig av tre viktiga lärdomar för verksamheter som planerar att påbörja den här typen av projekt:

  • Satsa på personer som brinner för digital transformation.
  • Som kund hos en IT-leverantör måste du vara en duktig beställare. Leverantörer, IT-konsulter och utvecklare kan vara mycket kompetenta, men om du inte har tillräcklig kompetens för att hantera projekten kommer du inte att få de resultat du söker.
  • Var verkligt nyfiken och intresserad. Då kommer du att få de bästa resultaten.
Citat Erik

Om Sitoo

Sitoo är en molnbaserad Unified Commerce-plattform för globala återförsäljare, med en kassalösning som nav. Denna banbrytande lösning gör det möjligt för återförsäljare att förena alla butiker och online-försäljningskanaler i realtid och ger butiksmedarbetarna möjlighet att erbjuda en sömlös kundupplevelse i alla kanaler.

Om Youwe

Youwe är en ISO 27001-certifierad digital fullservicebyrå. Med hjälp av data och smarta algoritmer hjälper de sina kunder att hålla sig uppdaterade om de senaste utvecklingarna i den ständigt föränderliga digitala världen. Youwe kombinerar teknologi, data och kreativitet för att förändra och förbättra sättet som varumärken kommunicerar med sina kunder.