“Vi tar hand om det torra i vinbranschen”

“Vi tar hand om det torra i vinbranschen”
WH Group

Nils Westerling och Tomas Holm. Foto: Stefan Bohlin, Allt om Vin

Nils Westerling och Tomas Holm på WH Group är välbekanta för Sveriges vin- och spritleverantörer. Tack vare en bred kunskap och ett smart affärssystem gör företaget stor skillnad i branschen.

Order, lagerhantering, fakturering. Och alkoholskatt. Kanske inte det första du tänker på när dryckes- branschen kommer på tal, denna till synes glamourösa värld av vin och goda tilltugg, vinregioner och passionerade eldsjälar. Men faktum är att en hel del i vinimportörernas vardag går åt till just detta, det torra, som WH Group själva kallar det. WH Group är företaget som tar hand om det här bakom kulisserna så att andra aktörer i branschen kan ägna sig åt rätt saker. Det goda vinet till exempel.

Jag träffar Tomas Holm, VD på WH Group och kollegan Nils Westerling i de fina lokalerna på Holländargatan, ett stenkast från Adolf Fredriks kyrka, för att få veta mer om hur det jobbar – och gör skillnad i dryckes- branschen.

Kortfattat kan vi säga att företaget anpassat och utvecklat standardsystemet Visma Business för att vara optimerat för vin- och spritleverantörer.

– Hela tiden har vi dialog med våra kunder för att hitta nya och bättre lösningar, säger Tomas Holm. Det betyder att relationerna är mycket viktiga för oss, eftersom behovet ser så olika ut. En del behöver inte all den hjälp vi kan erbjuda, andra fokuserar bara på drycken och vill ha vår hjälp med allt däremellan.

Det brukar talas om vilka viner som importörerna har i sina portföljer, men i WH Groups egen portfölj finns just Sveriges vinimportörer. Hittills är de ett par hundra stycken, inkluderat den norska marknaden, och fler lär det bli.

En del av WH Group är Liquid Logistics som ställer upp med den kunskap som krävs när en vinagentur till exempel ligger i startgroparna.

Det är otroligt mycket som ska fixas, och som många inte tänker på, berättar Nils Westerling, vars fokus är just Liquid Logistics.

En av de äldsta kunderna är Ward Wines. Björn Svensson, tidigare VD och i dag partner i bolaget, har varit med ända från början och har fått god draghjälp av WH Group på vägen från enmansföretagare i källaren till stor vinimportör.

Nisse har hjälpt mig både genom sin kunskap och sin personlighet. För mig har det varit väldigt viktigt. Eftersom de har nischat sig mot vår bransch och utvecklat ett affärssystem som gagnar oss är det förstås mycket värt, säger Björn.

Nils beskriver också nära relationer med många av vinimportörerna och tycker att många av dem genom åren blivit som arbetskamrater.

Hur vill ni beskriva just den svenska dryckesbranschen?

Det är ett trivsamt gäng att ha att göra med, och det känns helt rätt att vi från börjat fokuserade på just den här branschen. Vi har resonerat att det är bättre att vara väldigt bra på lite än att vara halvbra på mycket, säger Nils.

Tomas berättar att det är lätt att utveckla sitt mat- och vinintresse och att det inte saknas vintips. Själv har han byggt en vinkällare hemma i huset och tycker om att få lära sig mer om vin.

Hur är det att jobba så nära importörerna, det lär inte saknas vintips?

– Nej knappast. Vi har naturligtvis utvecklat vårt mat- och vinintresse, säger Tomas som byggt en egen vinkällare hemma.

De flesta av konsumenterna känner nog inte till deras arbete, men Tomas säger att nästan hälften av det vin som säljs på Systembolaget har gått igenom WH Groups affärssystem. Att de är med på ett hörn och att det känns väldigt roligt.

– Det är en god sammanhållning, och deras passion smittar av sig. Det är ett roligt sätt att jobba på!

Läs mer i Allt om Vin, nummer 6