Liquid Logistics system, lager & distribution

Boka rådgivning

System, lager & distribution för dryckesbranschen

Liquid Logistics - lösningar, tjänster och expertis som gör att du kan förverkliga din dröm

Vi hjälper vin-, sprit- och ölimportörer, bryggerier och destillerier komma igång. Med Liquid Logistics paketlösning får du en kostnadseffektiv lösning för lager och leveranser till dina kunder. Du kan också lägga till systemstöd för bokföring och tjänster för ekonomi och ordermottagning samt hjälp att söka de tillstånd som krävs. Vi är experter på dryckesbranschen och hjälper dig varje steg på din resa.

System & integrationer

Branschanpassade systemlösningar baserade på Visma Business med  integrationer mot 3PL, Validoo och hantering av myndighetsrapporter.

Lager & distribution

Du kan snabbt komma igång med lager och distribution. Vi hjälper dig att ordna skatteupplag och distribution till systembolag, grossister och restauranger.

Branschanpassade tjänster

Låt oss ta hand om den administration du inte hinner med. Våra ekonomer och logistiker är specialister på dryckesbranschen och har koll på lagstiftning och regelverk.

Valfrihet och anpassat för din verksamhet

Oavsett hur stor verksamhet du har just nu finns det en lösning hos oss som passar just dig. Liquid Logistics erbjuder tre varianter på paketlösning, och du väljer själv om du vill lägga till våra tjänster för ekonomi, redovisning och ordermottagning.

Om du har mycket restaurangförsäljning och lägger order och fakturerar varje dag kan du välja att själv uppdatera register, hämta lagerinformation och köra ut rapporter när du vill. Om du enbart har Systembolagsdistribution kan du lugnt lämna allt i våra händer, vi sköter logistiksystemet åt dig och skickar dig rapporter via mail.

När ditt företag växer kan du enkelt välja att byta paket eller lägga till ytterligare tjänster. Genom att lägga till extra integrationer till Validoo, Qlik Sense får du full kontroll på din verksamhet.

Liquid Logistics grundpaket

Om du väljer Liquid Logistics upprättar vi Visma Business med EDI-kommunikation för order, lager och fakturering för din verksamhet. Därefter administrerar vi systemet för din räkning, så du behöver varken utbildning  i Visma Business eller egen inloggning till systemet. Grundpaketet passar dig som primärt säljer till Systembolaget. I vårt grundpaket ingår följande:

  • Komplett lösning för lager och rikstäckande distribution.
  • Kontakt med vår kundservice för alla operativa frågor samt kontakt med lagret.
  • Tillgång till vår kundportal där du kan följa lagersaldo, se  alla dina transaktioner och generera branschanpassade myndighetsrapporter och andra rapporter
  • Möjlighet att köpa diverse tilläggsprodukter och tjänster såsom Validoo-integration och redovisningstjänst.

Utöver grundpaketet finns följande alternativ, där du behåller samma service som i grundpaketet, med de tillägg som visas nedan.

Grundpaket med logistikanvändare

Med tillägg av minst en logistikanvändare med egen inloggning kan ni själva registrera produkter, inköps- och försäljningsorder mot HoReCa (Hotell, Restaurang och Catering). Ett krav är att de som ska arbeta i systemet genomgår en utbildning hos oss. Alternativet passar dig som utöver försäljning till Systembolaget även har större volymer på restaurangförsäljningen.

  • Administrera produktregistret.
  • Administrera restaurangförsäljningen.
  • Komplett branschanpassat logistiksystem.
  • Möjlighet att köpa till fler användare vid behov.

Grundpaket med redovisningstjänst

Lägg till vår redovisningstjänst och låt oss ta hand om hela din bokföring. Alternativet passar dig som inte har egen lösning för ekonomi. För detta alternativ behöver du också lägga till en redovisningsmodul i Visma Business. Våra redovisningskonsulter har mycket goda branschkunskaper och du kan känna dig helt trygg att överlåta bokföringsarbetet till oss.

  • Vi sköter din bokföring och redovisning.
  • Redovisningsanvändare i Visma Business för vår konsult ingår utan extra kostnad.
  • Komplett branschanpassat logistik- och ekonomisystem.

Grundpaket med egen bokföring

Om ditt företag har tillgång till egen ekonomiresurs kan ni välja att själva sköta ekonomin direkt i Visma Business. Utöver grundpaketet behöver ni lägga till redovisningsmodulen i Visma Business samt minst en redovisningsanvändare. Ett krav är också att de som ska arbeta i systemet genomgår en utbildning hos oss. Alternativet passar dig som har egen redovisningskompetens.

  • Bokföring och redovisning direkt i Visma Business.
  • Komplett branschanpassat logistik- och ekonomisystem.
  • Möjlighet att köpa fler användare vid behov.

Ska du precis starta upp?

Planerar du starta starta igång som importör? Läs genom vår checklista för att komma igång. Vi går genom de steg som krävs för att importera alkoholhaltig dryck för försäljning. Som kund till oss kan vi hjälpa dig med flera av stegen.

Hur ser dina behov ut?

Vi hjälper importörer och producenter med olika behov under resans gång. Kanske har du precis kommit igång och vill lösa lager-frågan, eller så begränsas du av att inte kunna leverera över hela riket.

Nystartad/komma igång

Det är mycket att tänka på när man startar upp. Vi kan ta hand om administration, tillstånd och lager så att du kan fokusera på resten.

Rikstäckande distribution

Vi hjälper dig som vill börja leverera till Systembolaget kostnadseffektivt  komma igång med distribution över hela landet

Producent

Vi hjälper dig som producerar alkoholhaltig dryck styra verksamhet, logistik och distribution,

Kostnadseffektivitet

Vi förstår det lilla företagets förutsättningar och utvecklas tillsammans med våra kunder. Vi har därför ett brett erbjudande till vettigt pris.

Snabbt och flexibelt

Små företag har snabba beslutsvägar och vi är vana att jobba fort. Våra lösningar ska vara en konkurrensfördel för dig. Du väljer själv vilka delar du vill ha.

En trygg lösning

Vi förstår din verksamhet och kan stötta där du saknar kunskap eller tid. Vi håller även koll på och anpassar våra lösningar när branschens regelverk eller förutsättningar förändras.

Vi kan hjälpa dig också

Önskar du att kunde lägga mer energi på dina produkter och kunder?  För dig som importerar eller producerar alkoholhaltig dryck finns det en lösning nära till hands. Fyll i formuläret så kontaktar vi dig!


Administrationstjänster

Vi kan vara ditt back office. Förutom branschanpassade affärssystem och lösningar erbjuder vi olika administrativa tjänster  för dig som producerar eller levererar alkoholhaltig dryck. Vi fungerar som rådgivare och administratörer och kan hjälpa till med allt från lagerhantering och logistik till att ta hand om inkommande order och sköta telefonpassning.

Tilläggsprodukter och integrationer

Få ut det mesta av din Visma-lösning genom att lägga till extra produkter och integrationer som tar din verksamhet till nästa nivå.

Vad säger våra kunder?

Se hur vi hjälpt två utvalda kunder lösa utmaningar och möjliggöra utveckling.

Se alla lösningar för dryckesbranschen

Start dryckesbranschen