Gå vinnande ur lågkonjunkturen – strategierna som hjälper ditt företag

Gå vinnande ur lågkonjunkturen – strategierna som hjälper ditt företag
januari 5, 2023 WH Group
Gå vinnande ur lågkonjunkturen – strategierna som hjälper ditt företag

När vi går in i en lågkonjunktur brukar företagare göra två olika val. Det ena är att bromsa in och skära ned, för att hålla sin verksamhet flytande till konjunkturen vänder igen. Det andra är att tänka taktiskt, för att stärka företagets konkurrenskraft och bli bättre rustad för när tiderna blir bättre. Du kan göra många smarta val under tuffare förhållanden som både hjälper dig genom lågkonjunkturen och som gynnar ditt företag på längre sikt. Här är några strategier som hjälper dig att bli en vinnare även när det är uppförsbacke.

 

Bestäm dig för att tänka positivt och strategiskt

Gerhard Gschwandtner, författare och grundare av Selling Power Magazine, har analyserat problemet med lågkonjunkturer och beskrivit det så här: “The major problem of a recession is not the downturn of economic indicators, it is the downturn of people’s minds.” Det vill säga att det kan vara lätt att gå in i ett katastroftänk och enbart fokusera på det negativa. Problemet med det är att involverade lätt kan gå över i ett övergripande negativt mindset, som på sikt kan komma att hindra potentiella möjligheter. De företag som håller huvudet kallt och är strategiska med var de ska bromsa och var de ska satsa, är de som lyckas bäst under och efter en lågkonjunktur. Börja med att bestämma dig för att inte vara ett offer för omständigheterna, och titta på de möjligheter som faktiskt finns, för de är fler än du tror.

Håll koll på, och säkra er likviditet

När du väl har bestämt dig för att ta vara på möjligheterna är det första viktiga steget att se över er likviditet och risktolerans. Det är viktigt ifall era intäkter inte skulle komma in som de ska. Här finns det även möjligheter att ta tillvara, eftersom det under en lågkonjunktur blir vanligt med reor och rabatter. En god likviditet öppnar upp för att kunna göra bra kap när värdefulla erbjudanden reas ut.

  • Börja med att göra en likviditetsbudget och en prognos. Hur ser era in- och utbetalningar ut? Hur kan de påverkas utifrån olika scenarion? Räkna på hur länge det ni har på kontot räcker utifrån olika tidsaspekter och förutsättningar.
  • Se över dina leverantörers kredittider och kundernas betalningsvillkor. Går det att förhandla om dem? Titta även på hur era andra avtal och krediter ser ut. Det här är ett bra tillfälle att förhandla om och få gynnsammare villkor.

Någonting som är värt att tänka på i samband med budgetar och prognoser är hur länge en lågkonjunktur faktiskt varar. Många tror att det rör sig om åratal, men det sker i regel endast i samband med en finanskris. En normal lågkonjunktur varar i snitt cirka ett år, men kan vara över efter 6 månader. Se situationen ur rätt perspektiv.

 

Passa på att effektivisera och att bygga för framtiden

Under en lågkonjunktur blir det i regel mer tid över. Det är ett bra tillfälle att se över det du inte har hunnit med tidigare, men också för att vidga vyerna för till exempel era system och processer. Investera tid i att se hur ni kan skapa effektivare arbetssätt. Har ni ett ekonomi- eller affärssystem som tillåter er att effektivisera och automatisera, och som kan stödja er verksamhet i framtiden? Om inte kan det vara läge att se över om ni behöver byta eller uppgradera. Effektivare arbetssätt och system kan leda till att ni kan utföra samma uppgifter men med mindre resurser än ni använder idag, och att ni har ett bättre utgångsläge när vinden väl vänder.

Vill du läsa mer om hur ni kan nyttja systemstöd för att arbeta mer kostnadseffektivt och proaktivt rekommenderar vi våra inlägg:

De 4 mest lönsamma processerna att automatisera

Så här får du som ekonomichef stöd av affärssystemet

Ett proaktivt arbetssätt får verksamheten att växa 

 

Utveckla dina anställda

Det är inte bara tekniken som bär på outnyttjade möjligheter. Dina medarbetare drivs av att få utvecklas och att kunna bredda sin kompetens. När de får mindre att göra är det perfekt tillfälle att ge dem nya kunskaper och möjligheter. Det höjer er interna kompetensnivå. Inte minst kan det vända oro och osäkerhet hos personalen till engagemang, innovation och framtidstro.

 

Satsa på marknadsföring

En vinnande strategi för att lyckas under en lågkonjunktur är att veta var det ska bromsas och var det ska satsas. Ett vanligt misstag som många företag gör är att bromsa försäljning och marknadsföring. Siffrorna visar dock att de företag som lyckas bäst under kristider är de som behåller eller till och med ökar sin marknadsföringsbudget. Det blir lättare att synas och billigare att vinna marknadsandelar under en lågkonjunktur. Experternas råd för att marknadsföra smart är att:

  • Tänka långsiktigt. Sälj inte ut för att få snabba resultat. Satsa på att marknadsföra varumärket och att bygga förtroende så att ni har en stark utgångspunkt och är top-of-mind när det vänder.
  • Satsa på det som säljer bäst.
  • Fokusera mindre på pris och mer på hur du kan lösa dina kunders problem.

 

Anpassa erbjudandet till era kunder

Fundera på hur ni bäst kan hjälpa era befintliga kunder under lågkonjunkturen. Om ni fokuserar på värde, kundupplevelse och erbjudande blir det lättare för kunderna att stanna kvar när de ser vad de får i tider då även de behöver se över sina utgifter.

Tänk så här för att behålla lönsamhet och för att underlätta för dina kunder att stanna kvar:

  • Gå igenom vad som är mer och mindre lönsamt i ert utbud. Fokusera mer på det som har större marginaler och ta det lugnare med nischade eller konjunkturkänsliga erbjudanden.
  • Säljer ni specialiserade produkter eller tjänster till en smal målgrupp? Se över hur ni kan bredda ert utbud, eller om det går att anpassa det till större, eller fler målgrupper.
  • Se över hur ni kan anpassa prismodeller så att det blir lättare för kunderna att stanna kvar.
  • Har ni långsiktiga kundrelationer? Håll kontakten med era kunder och ta reda på hur de har det. Visa att ni fortfarande är där för att hjälpa dem. Ta reda på vilka utmaningar de tampas med och hur de tänker på lång sikt. Erbjud att underlätta det ni kan för dem, till exempel genom att titta på avtal som gör det lättare för dem att fortsätta att vara kund. Att vårda kunder långsiktigt lönar sig alltid. Inte minst kommer de komma ihåg er hjälpsamma inställning, när tiderna blir bättre igen.

Har ni bra verktyg för beslutsstöd/Business Intelligence? Nyttja det till att ta fram vilka era bästa kunder är och vad som säljer bäst under olika förutsättningar. Läs mer om möjligheterna med beslutsstöd i vår artikel ”Därför ska du investera i beslutsstöd”.

 

Vill du veta mer om hur modernt systemstöd kan effektivisera er verksamhet under och efter en lågkonjunktur? Prata med oss!