Hur långt har detaljhandeln kommit med omnikanal?

Hur långt har detaljhandeln kommit med omnikanal?
januari 27, 2021 WH Group
Tomas Holm vill hjälpa detaljhandeln med bättre systemstöd

Under de senaste åren har vi sett e-handelns tillväxt och att många butikskedjor fått det allt svårare att konkurrera. Nyligen har Amazon efter många års väntan till sist anlänt till Sverige. WH Groups VD Tomas Holm ser på utvecklingen i detaljhandeln både i egenskap av kund och systemleverantör.

– Som konsument är jag oroad över butikerna och detaljhandelns framtid. Det är tråkigt att se att många butiker försvinner. När butikerna försvinner går vi också miste om den kompetens och kundkännedom som finns bland butikernas medarbetare.

– Som systemleverantör gör det mig lite frustrerad. Idag har alla en detaljhandlare en webbshop, men många verkar ligga efter online och utnyttjar inte styrkan i att både ha butiker och e-handel. Många saknar fortfarande en bra omnikanal. Med en samverkan mellan butiker, e-handel och lager har man chansen att erbjuda kunderna något mer än en renodlad e-handel kan. Jag vet av erfarenhet att det går att lösa på systemsidan och är övertygad om att det är rätt väg framåt för detaljhandeln, säger Tomas Holm.

Tomas Holm vill hjälpa detaljhandeln med bättre systemstöd

“Många saknar fortfarande en bra omnikanal. Med en samverkan mellan butiker, e-handel och lager har man chansen att erbjuda kunderna något mer än en renodlad e-handel kan. Jag vet av erfarenhet att det går att lösa på systemsidan och är övertygad om att det är rätt väg framåt för detaljhandeln.”

 

Vi ställde några frågor till Tomas om hans syn på detaljhandeln idag.

Vad ser du när du tittar runt hos detaljhandlarna?

Tomas: Jag brukar testa online om det går att reservera varor i butik och om det går att få hemleverans samma dag. Jag brukar också testa om jag kan beställa från olika butikers lager om varan inte finns i centrallagret. Om jag är ute i butik brukar jag se om det går att beställa från hela onlinesortimentet från butiken. De här typen av flöden ger bra service till kunderna. De ger även företagen möjlighet att få in ordrar de annars skulle gå miste om. Jag ser att det fortfarande är många kedjor som inte har det här på plats.

Vad tror du det beror på?

Tomas: Jag tror många sitter fast i en för stor systemmässig kostym som är svår att anpassa. Vissa har kanske systempartners som inte ställer rätt frågor. Som systemleverantör har man en viktig roll att hjälpa sin kund att realisera de strategiska affärsmålen och rekommendera vad som är möjligt på systemsidan.

För många detaljhandlare kan det kännas dyrt och svårt att byta affärssystem och andra IT-system för att skapa en bra omnikanal. Vad är ditt råd?

Tomas: Det kan finnas en rädsla att byta affärssystem, men det behöver faktiskt inte vara så farligt. Det är värre att sitta fast i system som inte driver affären framåt. Självklart är det en investering i både tid och pengar att byta lösning och investera i sin omnikanal. Men hur mycket kostar det att inte byta system?